Ook export binnen EU onder vergrootglas

Autobranche wordt gek van Haagse besluiteloosheid rond bpm

De bpm stelt politiek Den Haag voor grote problemen. Het aantal rechtszaken en procedures bij import en export is ongekend groot. Staatssecretaris Menno Snel wil door inschakeling van de RDW de grootste problemen bij import verminderen. ‘De RDW beschikt niet over de kennis en competenties om de plannen uit te kunnen voeren.’

Menno Snel zal later in zijn leven vast nog wel eens met verwondering terugdenken aan de tijd waarin hij als staatssecretaris van Financiën probeerde het enorme aantal bpm-gerelateerde problemen op te lossen. De luxebelasting levert jaarlijks tussen de anderhalf en twee miljard euro op, minder dan tien procent van het totaal aan autogerelateerde belastingen. Brancheorganisaties willen al jaren van de belasting af, alleen het alternatief is rekeningrijden en daar wil de VVD (nog) niet aan. Er is inmiddels wel een Kamermeerderheid voor – en ook in het Klimaatakkoord wordt vanaf 2025 rekeningrijden als maatregel ingezet – dus binnen een decennium kunnen de ergste bpm-problemen voorbij zijn. Tot die tijd zal de Belastingdienst en rechtspraak zijn handen vol hebben aan deze belasting. De grootste frustratie zit er bij de import van occasions. Daar wil Snel nu de RDW in het proces schuiven. Volgens hem kan dat en zal het leiden tot minder rechtszaken, maar importeurs en taxateurs vrezen het tegenovergestelde. Bovag zegt eerst de concrete voorstellen af te wachten, want ook de brancheorganisatie heeft nog veel vragen.

(meer…)
Geplaatst op: 6 juni 2019

Uit de oude doos

‘Kennis van reële marktprijzen voorkomt onnodig verlies’

Een prachtig artikel uit 1994 over de toenmalige uitbreiding van XRAY met showroomadviesprijzen en hoe het XRAY taxatiesysteem echt helpt om het rendement te verbeteren.

Hans Koster, voormalig directeur van XRAY Automotive, vertelt zijn verhaal over het idee om XRAY te starten, de doelen van het bedrijf en het belang van de kennis van reële marktprijzen. Een verhaal dat vandaag de dag nog steeds actueel is…

(meer…)
Geplaatst op: 24 mei 2019

XRAY ziet recordaantal importauto’s in systemen voorbijkomen

Wildgroei in taxatieland moet worden gestopt

Van de ruim 200.000 geïmporteerde auto’s vorig jaar liep ruim 60 procent via de systemen van XRAY voor het bepalen van de BPM. Een recordaantal dat, gezien de populariteit van importauto’s, dit jaar waarschijnlijk weer wordt verbroken. De WLTP, het tekort aan Nederlandse occasions en natuurlijk de besparing die het XRAY-systeem oplevert (gemiddeld 23,5 procent!) spelen de organisatie in de kaart. Maar zorgen zijn er ook… restwaarde-expert Tom Corduwener van XRAY over de wildgroei in taxatieland.

(meer…)
Geplaatst op: 24 april 2019

Import occasions blijft stijgen, export groeit enorm

In 2018 verkochten autobedrijven 1.164.038 gebruikte personenauto’s aan consumenten (B2C), zo blijkt uit de cijfers van VWE Automotive. Dat zijn 34.663 occasions meer dan in 2017, een groei van 3,1%. Daarmee was 2018 een uitstekend jaar voor autobedrijven.

Ook de verkopen tussen consumenten onderling namen toe. Met 2,0% kwam ook deze groei veel hoger uit dan in 2017. In totaal kochten consumenten daarmee 1.860.090 occasions in 2018, een groei van 2,6% ten opzichte van 2017. Deze stijging wordt gedreven door de economische groei en een verschuiving onder particulieren van het kopen van nieuwe auto’s naar jonge occasions.

(meer…)
Geplaatst op: 23 april 2019

XRAY-Tom-Corduwener-taxatiesoftware

XRAY: Belang van taxatiesoftware neemt toe

De occasionmarkt is en blijft cruciaal voor elk autobedrijf. Het is een markt die aan alle kanten groeit; zowel de verkoop als de import en export van gebruikte auto’s. Het belang van XRAY, dat al ruim 25 jaar taxatiesoftware levert, neemt daarmee ook toe.

“Met de invoering van de WLTP zijn de nieuwprijzen van auto’s aanzienlijk gestegen, veroorzaakt door een fors hogere BPM. De aanschaf van een nieuwe auto is voor veel mensen inmiddels onbereikbaar geworden, zodat ze uitwijken naar een jong gebruikt exemplaar,” laat Tom Corduwener weten.

(meer…)

Geplaatst op: 20 maart 2019

Import auto officieel ‘occasion’ bij 1.000 km op de teller

mobile_de_autoWanneer een auto ‘officieel’ als occasion kan worden betiteld moet het voertuig minimaal 1.000 (buitenlandse) kilometer op de teller hebben. Dat oordeelde het Hof van Amsterdam onlangs in een van de vele BPM-zaken die lopen bij de import van auto’s.

Dat de import van occasions al vele jaren booming is, moge bekend zijn. Vorig jaar alleen al kwamen er zo’n 200.000 voertuigen vanuit het buitenland naar Nederland. Over deze voertuigen moet bij import BPM worden betaald. Die BPM-afdracht kan op meerdere manieren worden berekend, één daarvan is via het (koerslijst) taxatiesysteem van XRAY Automotive. Van de 200.000 importoccasions liepen er vorig jaar 60.000 via XRAY. “Het levert onze klanten een gemiddelde besparing op van 23,5 procent”, aldus XRAY-directeur Tom Corduwener.

(meer…)

Geplaatst op: 19 maart 2019

Xray automotiveRestwaarde auto kan flink schommelen

Wie nu een auto koopt, nieuw of tweedehands, wil ook graag weten wat-ie over drie jaar nog opbrengt. Bestaat er een tactiek voor een zo laag mogelijke afschrijving?

In de ideale wereld bestaan er lijstjes voor elk merk, type en uitvoering, waarbij je kunt zien wat die auto bij normaal gebruik over drie of vier jaar waard is. Of welk percentage van de nieuwprijs je nog krijgt. Maar die ideale wereld bestaat niet, weet ook Tom Corduwener, directeur van XRAY. Zijn bedrijf biedt een taxatiesysteem om de marktwaarde van gebruikte autos vast te stellen: de handelsinkoopwaarde. XRAY werkt voor dealers, grote leasemaatschappijen en de overheid.

(meer…)

Geplaatst op: 1 maart 2019

XRAY_Header_BPM-nieuwsBrief: Aanpak van knelpunten bij de import van tweedehands auto’s

De Staatssecretaris van Financiën heeft de Tweede Kamer een brief gestuurd over de aanpak van knelpunten bij de import van gebruikte voertuigen. Daarin staat dat de getaxeerde waarde van geïmporteerde tweedehands auto’s (parallelimport) in de toekomst onafhankelijk wordt gecontroleerd door de RDW. Dit is een oplossing voor de praktijk waarin schade aan een geïmporteerd voertuig nu soms wordt uitvergroot of fictief opgegeven, met het doel minder BPM te betalen.

Het idee is om het toezicht op de waardebepaling van importvoertuigen beter te positioneren en beter te reguleren.

(meer…)

Geplaatst op: 28 februari 2019

Het toenemende belang van een goede restwaarde

De explosieve groei van importauto’s zorgt voor een flinke aanwas van restwaardebepalingen in de systemen van XRAY. Maar ook de wagenparken van leasemaatschappijen, het complete park van de overheid en veel dealer(holdings) kunnen anno 2018 niet meer zonder goede restwaardesystemen. XRAY-directeur Tom Corduwener schetst voor Fleet & Lease waar het bij restwaarden om draait. Hieronder vind u het stuk terug;  (meer…)

Geplaatst op: 1 juni 2018

Transparantie is cruciaal

In 1991 bracht XRAY Automotive als eerste een elektronisch taxatiesysteem op de markt, inmiddels is de specialist uit Naarden uitgegroeid tot een prominente speler die tevens over een eigen veilingplatform beschikt en goede banden onderhoudt met importeurs en de Belastingdienst. Transparantie is volgens XRAY van cruciaal belang om een goede marktwaarde te kunnen berekenen. XRAY-directeur Tom Corduwener en Salesmanager Dave Coenraad vertellen het belang van een juiste inkoopwaarde tijdens een interview met Automobiel Management tijdens de eindejaars oliebollen-spacial. Hieronder vind u het stuk terug; (meer…)

Geplaatst op: 12 december 2017