XRAY Nieuws & blog

Home - XRAY Nieuws & blog - Let op; bij ogenschijnlijk aantrekkelijke jonge occasions uit het buitenland

Let op; bij ogenschijnlijk aantrekkelijke jonge occasions uit het buitenland

Onderstaande Column is geschreven door Drs. Etienne H.G.M. Stevens RB.
Belasting- en bedrijfsadviseur bij AB Fiscaal Advies.
Daarnaast is Etienne een trouwe XRAY gebruiker en zeergewaardeerd adviseur, maar boven al autoliefhebber.

 


Onlangs werden wij benaderd door een Nederlandse handelaar die een partij jonge occasions aangeboden kreeg door een Duitse particulier. Het ging om auto’s die jonger zijn dan 6 maanden en/of minder dan 6.000 km op de teller hadden. Wat de handelaar een beetje kopschuw maakte was enerzijds de prijs en anderzijds dat de auto’s werden aangeboden als marge-auto’s.

De scepsis van de Nederlandse handelaar was volkomen terecht. Auto’s die jonger zijn dan 6 maanden of minder dan 6.000 km op de teller hebben zijn op grond van artikel 2a, lid 1, onderdeel f ten tweede, Wet op de Omzetbelasting 1968, nieuwe auto’s. Auto’s die aan één van beide criteria voldoen mogen dus niet onder de margeregeling worden verhandeld. Zou de Nederlandse handelaar dit wel doen, dan loopt die het risico op een naheffing omzetbelasting. En dit terwijl er geen BTW vooraftrek is geclaimd. Dit maakt de aangeboden auto’s aanzienlijk minder aantrekkelijk.

Nu kan de opmerking worden gemaakt dat dezelfde auto van een Nederlandse particulier gekocht, wél een marge-auto is. Dit klopt. Echter het verschil is dat in dit laatste geval al omzetbelasting is betaald in Nederland. Dit geldt niet voor de ingevoerde auto’s. De Duitse particuliere verkoper, ergo een niet ondernemer voor de omzetbelasting, die wordt voor de levering van de nieuwe personenauto voor de omzetbelasting als ondernemer aangemerkt. Het risico is dus dat de Nederlandse handelaar denkt aantrekkelijke marge-auto’s te kopen, maar dat is geenszins het geval.
Het toeval wilde dat wij bij navraag bij de Duitse particulier, waarom de auto’s als marge-auto’s werden aangeboden, te horen kregen dat de auto’s al verkocht waren.

Met name in de huidige markt, waarbij goede occasions zeldzaam zijn, grijpen kwaadwillende buitenlandse handelaren allerlei trucs aan om extra te profiteren van die marktkrapte. Achter de Duitse particulier zat zeer waarschijnlijk een handelaar. Het devies blijft dan ook: als het te goed lijkt om waar te zijn, dan is dit vaak ook zo.