Tijdens het belastingdebat woensdag dienden Kamerleden Omtzigt en Lodders een motie in, die is aangenomen.
Gisteren stemde de Tweede Kamer voor een motie van Kamerleden Pieter Omtzigt (CDA) en Helma Lodders (VVD) om te onderzoeken of invoering van de WLTP – die voor veel automodellen een stijging van de CO2-uitstoot te zien gaf – echt geen stijging in de totale bpm-opbrengsten tot gevolg heeft.
Bovag en RAI benadrukken al langere tijd dat de overgang van de NEDC1-meetmethode voor uitlaatemissie van auto’s naar NEDC2 en later WLTP heeft geleid tot gemiddeld een hogere CO2-uitstoot van personenauto’s en dus tot hogere bpm-inkomsten. Bovag en RAI baseren zich onder meer op onderzoek van KPMG en vroegen al meerdere malen om tussentijdse aanpassing van de bpm-tabellen.
Bovag: goed nieuws
Paul de Waal, woordvoerder van de Bovag, spreekt van goed nieuws. “Zowel staatssecretaris Snel als zijn voorganger Wiebes hielden vast aan de stelling dat ze volgend jaar juli de bpm-tabel wel zouden aanpassen. Maar ondertussen heeft de overgang naar strengere keuringen de staatskas al 600 miljoen euro opgeleverd”, vertelt De Waal aan Automotive. “De staatsecretaris legt de focus op maar een klein deel van het verhaal. Na een intensieve lobby en ons eigen onderzoek heeft de Kamer nu terecht ingegrepen en onafhankelijk onderzoek geëist. Wij zijn ervan overtuigd dat dat zal moeten leiden tot compensatie voor de 600 miljoen die nu al -tregen de afspraken in – is binnengehaald.”
Onafhankelijk toetsen
Ook de Kamer stelt vast dat het kabinet eerder heeft aangegeven dat de totale bpm-opbrengst niet zou moeten stijgen of dalen als gevolg van de implementatie van WLTP. De Kamer verzoekt de regering in de motie “onafhankelijk te laten toetsen of de omzetting van NEDC1 naar NEDC2 en de omzetting van NEDC2 naar WLTP ieder budgettair neutraal zijn gegaan op zowel macroniveau als voor de tien meest verkochte auto’s, en de Kamer hierover voor de zomer van 2020 te informeren.”