De explosieve groei van importauto’s zorgt voor een flinke aanwas van restwaardebepalingen in de systemen van XRAY. Maar ook de wagenparken van leasemaatschappijen, het complete park van de overheid en veel dealer(holdings) kunnen anno 2018 niet meer zonder goede restwaardesystemen. Bijna 200.000 tweedehands voertuigen werden er vorig geïmporteerd in Nederland. Vooral omdat de vraag naar ‘de juiste’ auto hier in den lande groter is dan het eigen aanbod. Onderliggend probleem is dat nieuwe auto’s sinds 2018 in Nederland onder andere door de nieuwe testmethode WLTP duurder zijn geworden. Het BPM-aandeel stijgt. Daardoor wordt de occasion nog aantrekkelijker. Terwijl auto’s bijvoorbeeld in Duitsland niet duurder zijn geworden. Ruim een derde van die import gaat door de systemen van XRAY. Een aanzienlijk aantal, stelt Corduwener met gevoel van understatement. “onze methodiek, afschrijving via de koerslijst, geeft de meest betrouwbare waarden. Daarbij willen onze klanten, waaronder veel grote dealerholdings, gewoon geen gedoe. De belastingdienst kan immers na 5 jaar nog aankloppen en naheffingen opleggen. Dat wil je niet.”
XRAY heeft op zijn methodiek ook de zegen van de fiscus gekregen. Het scheelt wellicht ook dat XRAY is uitverkozen om het gehele wagenpark van de rijksoverheid, waaronder instellingen met grote wagenparken zoals Defensie, Politie, en Rijkswaterstaat, regelmatig te benchmarken wat betreft restwaarde. Grote leasemaatschappijen doen dat ook; regelmatig lopen er hele batches van leaseauto’s door de modellen van XRAY. Leasemaatschappijen willen voortdurend een vinger aan de pols houden wat betreft de restwaarden (lees: opbrengsten) van hun rijdend park. Wat de waarden van XRAY daarbij betrouwbaarder maakt dan andere systemen? Corduwener: “Vanaf dag 1 is onze waarde gebaseerd op de handelswaarde, de zogenaamde bottom-up methode. Dat is vele malen betrouwbaarder dan een top-down methode waarbij je je baseert op de vraagprijs en vervolgens moet terugrekenen wat de inkoopwaarde zou moeten zijn. In dat laatste geval baseer je je wellicht op fouten in de vraagprijzen. Gevolg kan zijn dat je een auto te duur inruilt en teveel gaat vragen voor een auto om rendement te behalen. Als je die te hoge prijzen weer gaat gebruiken voor de volgende transactie, kom je in een vicieuze cirkel terecht. Daarom ons advies: begin bij de handelswaarde die transparant en marktconform door ons wordt vastgesteld.” Het bepalen van restwaarden is afhankelijk van een enorm aantal factoren. Allereerst heeft de overheid er een dikke vinger in; de plug-in hybride was niet aan te slepen vanwege de fiscale douceurtjes vanaf 2013. Inmiddels zijn die voordelen weg, en de auto’s komen vanaf dit jaar massaal op de tweedehandsmarkt. En daar staan de restwaarden onder druk, ziet Corduwener. XRAY heeft een eigen veilingplatform waarop dagelijks zo’n 200 voertuigen worden geveild. Een belangrijke graadmeter voor de handelswaarde. “Zolang er door de overheid geen incentives voor particulieren wordt gegeven, gaat de PHEV naar landen als Zweden en Noorwegen. De markt in Nederland is er gewoon niet. En als vraag en aanbod niet in balans is zorgt dat voor prijsdalingen.”
De volledig elektrische auto geniet wel de fiscale voordelen en die is restwaarde technisch dan ook heel interessant. Zo scoort Tesla nog altijd Sky high, weet Corduwener. Toch is het net alleen de belastingdienst die daarvoor zorgt. “Bij volledige elektrische auto’s zie je dat de actieradius bepalend is voor een goede restwaarde. Waarbij de grens zo’n beetje ligt bij 350 échte kilometers.” Wat betreft de overige brandstofsoorten; CNG blijft problematisch. Het is bij sommige fleetowners populair vanwege een lagere CO2-uitstoot, maar veel leveren de auto’s niet op vanwege een lage vraag op de occasionmarkt. Maar de meeste zorgen gaan uit naar het dieselwagenpark. Waarbij de Duitse dieselban zorgt voor flink wat anti-dieselsentiment. Maar ook sentiment vertaalt zich rechtstreeks in de cijfers, benadrukt Corduwener. “Hoewel jong-gebruikte diesels in Nederland het best nog wel goed doen. Maar de ex-leasediesel met hogere kilometerstand, die voorheen vooral via Duitsland werd geëxporteerd, is daar niet meer te verkopen. De export wordt daarvan lastiger; het zal voor problemen zorgen bij menig leasemaatschappij.” Het belang van restwaarden, als grootste component voor het bepalen van een kilometerkostprijs, zal de komende jaren alleen maar belangrijker worden, schetst men bij XRAY. De toenemende mix van brandstofsoorten, de juiste carrosserievariant (momenteel: SUV’s!), het belang van (veiligheids)opties in auto’s, het effect van WLTP op een auto… het zijn allemaal aspecten die kunnen zorgen voor winst of verlies op een leasecontract. Of voor wat betreft de autoverkoper: winst of verlies op een inruiltransactie. En ook fleetowners doen er wijs aan beter te selecteren aan de poort: weet welke auto’s je binnenhaalt. Corduwener: “De tijd dat je op basis van onderbuikgevoelens bijvoorbeeld een auto gaat inruilen, is echt voorbij. Je praat ook over serieuze bedragen. Dus daar hoort ook een serieuze partner bij. Die rol willen we graag vervullen.”
Bronvermelding: Fleet & Lease Management
Auteur: dhr. B. Luteijn