Wanneer je als particulier een gebruikte auto vanuit een ander land binnen de EU importeert, dan hoef je in Nederland geen btw af te dragen. Dit kan je een klein voordeel opleveren, aangezien het btw-percentage in veel Europese landen lager ligt dan hier. Een voertuig is voor de Belastingdienst ‘gebruikt voor de btw’ wanneer het voertuig meer dan 6.000 km heeft gereden of wanneer het voertuig ouder is dan 6 maanden. Indien een voertuig jonger is dan 6 maanden of minder dan 6.000 kilometer heeft gereden, dan wordt het voertuig voor de btw als ‘nieuw’ aangemerkt en bent u als particulier wél verplicht om btw te betalen in Nederland. In de praktijk betekent dit dat je de eventueel in het buitenland betaalde BTW wel terugkrijgt c.q. niet hoeft te betalen. Je betaald de NL BTW dan gelijktijdig met de BPM bij invoer c.q. aanvraag van het kenteken.
Wanneer je zakelijk een auto wilt importeren binnen de EU. Dan is het verstandig het voertuig BTW vrij te kopen, dan betreft het intracommunautaire levering. (mits BTW voertuig). Je dient dan te beschikken over een geldig BTW nummer. Nadat je de auto BTW vrij hebt gekocht in Duitsland ben je verplicht de intracommunautaire levering correct aan te geven bij de Belastingdienst. Je betaalt BTW in NL.
Huidige verlaging Mehwertsteuer in Duitsland is dus interessant voor particulieren die een BTW voertuig kopen. Van 1 juli tot en met 31 december 2020 gaat het belangrijkste tarief voor de ‘mehrwertsteuer’ omlaag van 19% tot 16%. Het lage btw-tarief gaat van 7% naar 5%. De Duitse regering kiest voor deze maatregel omdat alle Duitsers kunnen profiteren van deze belastingkorting. Met die maatregelen hoopt de Duitse regering de consumptie aan te jagen.