XRAY Nieuws & blog

Home - XRAY Nieuws & blog - BPM wijzigingen voor 2025

BPM wijzigingen voor 2025

De BPM-regels voor 2025, zoals aangekondigd tijdens Prinsjesdag 2024, omvatten enkele belangrijke wijzigingen, vooral gericht op bestelauto’s en milieuvriendelijke voertuigen:

  1. Afschaffing van BPM-vrijstelling voor bestelauto’s:
    Per 1 januari 2025 vervalt de bpm-vrijstelling voor ondernemers met een bestelauto. Vanaf dat moment moet er voor bestelauto’s bpm betaald worden. Wel geldt daarbij een overgangsregeling. Met die overgangsregeling blijven voor bestelauto’s met een Datum Eerste Toelating (DET) van uiterlijk 31 december 2024 de wettelijke bepalingen van kracht over de ondernemersvrijstelling voor bestelauto’s, zoals die luiden in 2024 en eerder.
    Deze overgangsregeling betekent dat de DET, waar ook ter wereld, van de bestelauto bepalend is. Op bestelauto’s met een DET uiterlijk 31-12-2024 blijft de ondernemersvrijstelling gelden. Ook bij doorverkoop kan dat het geval zijn als de nieuwe eigenaar aan de voorwaarden voldoet. De doorschuifregeling kan dan toegepast worden. De overgangsregeling voorziet er ook in dat de afschrijving van 100% bij 5 jaar blijft gelden voor bestelauto’s met een DET uiterlijk 31-12-2024. Voor elektrische bestelauto’s geldt er geen vaste BPM-voet.
  2. Verhoging vaste BPM-voet voor personenauto’s:
    Het vaste deel van de BPM op personenauto’s wordt verhoogd met €227. Het variabele deel van de BPM, dat afhangt van de CO₂-uitstoot, blijft ongewijzigd. Dit betekent een lichte stijging in de aanschafkosten voor nieuwe auto’s​.
    Elektrische auto’s waren tot en met 2024 vrijgesteld van het betalen van BPM. Vanaf 2025 betalen zij de vaste voet van €667 per auto aan BPM.
  3. Plug-in hybrides:
    Het aparte, lage BPM-tarief voor plug-in hybride (PHEV’s) auto’s verdwijnt in 2025. Vanaf dan wordt de BPM voor plug-in hybrides, geproduceerd vanaf 2025, op dezelfde manier berekend als voor normale auto’s. Er is op dit moment een speciale tabel voor het bepalen van de bpm bij plug-in hybride auto’s (PHEV’s). Deze tabel verdwijnt per 1 januari 2025 uit de wet.De reden hiervoor is dat de uitstoot van PHEV’s tegenwoordig steeds nauwkeuriger kan worden bepaald. Voor auto’s met een oude typegoedkeuring is dit goed nieuws: voor deze auto’s wordt de BPM waarschijnlijk wat lager dan nu. Voor auto’s met een nieuwe typegoedkeuring verwacht men dat deze in de nieuwe situatie niet slechter af zijn. De prognose voor 2026 en verder is wel dat de BPM hiervoor fors gaat stijgen door de hogere CO2 die gaat gelden voor PHEV’s.

Deze wijzigingen maken deel uit van bredere maatregelen om milieuvriendelijker vervoer te bevorderen. Voor meer details kun je de officiële documentatie raadplegen op de websites van de Belastingdienst en de Rijksoverheid.