Jong gebruikte occasions zijn momenteel niet aan te slepen. De redenen moge bekend zijn: lange levertijden en (forse) prijsstijgingen van nieuwe auto’s en de coronacrisis die de ‘eigen’ auto weer op de kaart heeft gezet. Het betekent veel vraag maar er is weinig aanbod, waardoor de import van jong gebruikte occasions een enorme vlucht neemt. En daar weet men alles van bij XRAY waar veel van die importauto’s door de ‘fiscusproof’ systemen gaan om de waarde te bepalen voor de BPM. Een proces waarin snelheid is geboden. Tom Corduwener en Dave Coenraad over fluctuerende EV-restwaarden, het normenkader voor schades en de zogenaamde ‘green lane’ bij de belastingdienst.
Dat laatste mag ook wel een ‘fast lane’ heten. Want snelheid is tegenwoordig cruciaal voor bijvoorbeeld dealerholdings die momenteel enorme voorraden jong gebruikte auto’s uit het buitenland halen. Die auto’s moeten snel de weg op in Nederland; bedrijven zijn er dan ook enorm mee gebaat dat de raderen van de belastingdienst snel draaien zodat de BPMaangifte snel kan worden goedgekeurd. Waardoor er dus snel een kenteken volgt. XRAY draagt al jaren de goedkeuring van de belastingdienst; de waardes die uit hun systeem rollen, gebaseerd op de actuele koerslijsten, worden zonder meer geaccepteerd. Maar door de enorme aanwas van taxatierapporten stapelen de dossiers zich letterlijk op bij de belastingdienst. Daarom is Corduwener nu, met enkele andere stakeholders uit de branche, (waaronder Belastingdienst en Ministerie van Financiën) betrokken bij de ontwikkeling van zo’n ‘green lane’. Waarbij de betrouwbare aangiftes voorrang krijgen. Eigenlijk zijn er maar twee Nederlandse koerslijsten die zo grote aantallen aangiftes verwerken; Autotelex en XRAY. De rest van de bedrijven zijn veelal BPM taxateurs en importbemiddelaars. Daar zitten echte professionals bij, maar ook heel veel bedrijven die de randen van de wet opzoeken. En er vaak overheen gaan.”
In die ‘schimmige’ wereld willen autobedrijven en dealerholdings zich in ieder geval niet begeven. Die willen geen gedoe; ze willen een objectieve vaststelling van de waarde van een auto. De belastingdienst kan immers na 5 jaar nog aankloppen en naheffingen opleggen. De voorkeur gaat dan ook uit naar een risicoloze koerslijstaangifte. Coenraad heeft ook de professionaliseringsslag gezien bij dealerbedrijven en -holdings als het gaat om import. “Tegenwoordig zitten daar internationale inkopers die het buitenland afstruinen naar goede, jong gebruikte occasions. Best wel een opgave, vooral ook omdat de voorraad die in het verleden vaak kwam van grote autoverhuurders, nu zowat is opgedroogd. Die partijen hebben tijdens corona hun park al flink afgeschaald waardoor er vanuit die hoek nu minder occasions de markt op komen.” Die auto die wel worden gevonden, moeten dus snel in Nederland de weg op kunnen. En daar speelt XRAY dus een belangrijke rol in. Overigens is er ook voor particulieren een BPM-berekening volledig online te doen via hun systemen. Ook daar ziet Coenraad een flinke groei in aantallen. Het zijn particulieren maar ook veel kleinzakelijke ondernemers die hun auto’s tegenwoordig zelf uit het buitenland halen. Daar zitten overigens ook nog wel eens auto’s tussen met schade. En de bepaling van de waarde van auto’s met schades is momenteel een heet hangijzer in de markt. De belastingdienst controleert daar momenteel vol op. Niet zonder reden, want zowel de definitie van schade als de vaststelling van de hoogte van het schadebedrag is subjectief en arbitrair. Om ook in dit marktsegment het kaf van het koren te scheiden wordt er vanuit de Belastingdienst gewerkt aan het opstellen van een zogenaamd normenkader voor meest voorkomende schades. Mits goed uitgevoerd zal de hele branche hierbij gebaat zijn.
Bijtellingskorting
Van al die import-occasions die dagelijks in Nederland worden ingevoerd (jaarlijks ongeveer 250.000!) is een steeds groter deel elektrisch en/of hybride aangedreven. In principe maakt dat voor XRAY niet uit; al ziet de restwaardespecialist wel meer fluctuaties in de waarden van elektrische auto’s.
“De restwaarde van een EV was altijd al deels afhankelijk van of er nog bijtellingskorting op zat of andere fiscale douceurtjes. Die voordelen worden nu uitgefaseerd en tegelijkertijd zie je dat particulieren de EV meer gaan omarmen. Wellicht door de stijging van de prijzen aan de pomp. Maar je ziet gewoon dat de transitie eigenlijk sneller gaat dan verwacht. Al die ontwikkelingen hebben invloed op de restwaarden”, aldus Corduwener. Ondertussen wordt in de automarkt duidelijk dat dealers zich moeten specialiseren in gebruikt. Daar valt geld te verdienen. Goed geld. “Waarbij wij het hele importprocessen prima kunnen faciliteren. Op ons eigen veilingplatform XBS kunnen de eigen inruilers vervolgens weer worden verhandeld. Dagelijks hebben we een voorraad van zo’n 150 auto’s die aan onze b2b klanten worden aangeboden. Waar we werken met gegarandeerde biedingen die in ieder geval 28 dagen geldig blijven. Zo’n 65 inkopers zijn erop aangesloten. Ook daar zie je een toenemende interesse. Waarbij je tegenwoordig niet vreemd meer moet opkijken dat een Mercedes-occasion uiteindelijk belandt in een BMW-showroom. Zoiets was tien jaar geleden nog ondenkbaar.”
Bronvermelding; Trends in Autoleasing