FAQ’S Xray.nl

Hier een overzicht van de veelgestelde vragen aan onze klantenservice of de chat service.

Auto importeren

Een BPM berekening maken is gratis. Het maken door ons van een officieel Belastingdienst aangifte rapport kost €59,95 euro incl btw.

Voor het keuren van de auto bij de RDW dien je verder rekening te houden met €107,20 kosten aan RDW leges en tenaamstelling en €39,50 voor de kentekenplaten.

Na 3 jaar moet men ieder jaar een apk keuring laten uitvoeren.

Nee, wij importeren geen auto’s in opdracht. Wij zijn een IT-bedrijf dat gespecialiseerd is in het bepalen van de rest bpm. Zoek je een full import service bureau dan raden we je de volgende partijen aan:

Bolsenbroek & Partners, Heumen
Voertuig Taxaties, Boekel
Waardetaxaties, Gendringen
Vitex Raalte, Druten

De rest bpm is de enige belasting waar je rekening mee moet houden. Daarnaast krijg je nog te maken met keuringskosten en kosten voor een kenteken.

Je moet een dag kenteken hebben om de auto in 1 dag naar Nederland te kunnen rijden. Dit dagkenteken regel je in het land waar de auto vandaag komt (Duitsland, Oostenrijk, Midden Oosten, Denemarken, et cetera). Een andere oplossing is om het vervoer naar Nederland over te laten aan een transporteur.

In Nederland breng je de auto naar de RDW. De RDW keurt de auto. Na betaling van de bpm ontvang je de Nederlandse kentekenplaten.

Op onze site kan de de bpm bepalen. Deze kan je vervolgens uitprinten en opsturen naar de Belastingdienst. Deze sturen vervolgens de nota.

Als eerste moet je naar de RDW om je auto te laten keuren. Hoe je daar komt? Op de pagina van de RDW staat alle informatie over een eendagskentekenbewijs. Maar in Duitsland kan je ook een kenteken voor 2 weken aanvragen. Daarmee kan je naar de RDW rijden.

Nee, er wordt geen extra belasting geheven. Er is bijv. geen BTW of iets dergelijks waar je rekening mee moet houden.

Load More

BPM bij import

Ja, dit is helemaal juist. Over een import auto met lage CO2-uitstoot hoeft men minder bpm te betalen dan over een import auto met hoge CO2-uitstoot.

Ja, dat klopt. Een e-golf heeft geen bpm.

Als je een auto importeert, moet je deze vooraf laten keuren. De kosten hiervoor zijn ongeveer 100 euro. Daarna moet je bpm aangifte doen.

BPM berekening maakt voor land van herkomst niet uit. Als je de bpm calculator op onze site gebruikt, krijg je een goede indicatie van de te betalen bpm.

De CO2 uitstoot is inderdaad heel belangrijk en van invloed op de hoogte van de bpm. Meer hierover op de pagina ‘bpm-tarief personenauto‘ van de Belastingdienst.

Indien je in Nederland wilt blijven rijden met een buitenlands kenteken dan moet je in de volgende situaties bpm-aangifte doen en bpm betalen:

  • Je gebruikt op de openbare weg in Nederland een personenauto (in gebruik genomen op of na 1 juli 2005) met een buitenlands kenteken.
  • Je gebruikt op de openbare weg in Nederland een personenauto (in gebruik genomen op of na 1 juli 2005) met een buitenlands kenteken die je hebt geleend, gehuurd of geleaset. En de periode genoemd in het huur- of leasecontract is niet langer dan 4 jaar. Dan betaal je alleen bpm over de huur- of leaseperiode.

Bedrijfsautos zijn na 5 jaar BPM vrij. Ook als u als particulier een bedrijfswagen koopt, betaalt u na vijf jaar geen BPM meer.

Nee, er komen geen andere kosten bij. Je betaalt alleen bpm.

Load More

BPM bij kampeerauto of camper

Zodra u van de bedrijfsauto een camper maakt, bent u tot 17,5 jaar BPM plichtig! Er is echter alleen een uitzondering als er ooit al BPM betaald is voor de auto.

Stel dat u een bedrijfsauto koopt van een particulier die de auto privé heeft aangeschaft, dan is de BPM al een keer betaald, u hoeft dan bij het keuren naar een kampeerauto niet nogmaals de BPM te betalen. Bij twijfel, raadpleeg de Belastingdienst.

In de meeste gevallen moet u wel betalen. De eerste 4 jaar kan de BPM nog flink hoog zijn, zeker op nieuwe bussen is de BPM fors.

Een bedrijfsauto wordt ook een personenauto zodra u er een camper van maakt. Om in aanmerking te komen voor een kampeerauto kenteken en te kunnen profiteren van het kwarttarief zult u dus eerst BPM moeten afdragen.

Maar hoeveel is dat dan? Bussen van 5 jaar of ouder worden vaak omgebouwd naar camper. De belangrijkste reden hiervoor is de BPM. Deze is aanzienlijk lager na 5 jaar.

Load More